Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PelleHöbärgning

Brukar personligen slå vallen med rotorslåtter ligger då rätt kompakt men låter det ändå torka på den "sidan" och beroende på väder så vänds det varje dag (men ej direkt efter slåttern). Dvs dag 4 bärgas höet efter 2 vändningar, med en markant och  torkas med fläkt.
Är ju torktiden man vill få ner för att få maximalt med näring.
Så frågan är brukar ni vända direkt efter slåttern och pressar på 3e dagen med 2 vändningar också eller hur gör ni/vad blir ert resultat?

Och ni med bredspridnings slåtterkrossar behöver ni bara vända en gång?

Som ni kasnke märker räknar jag på optimalt väder nu.  
2008-05-16 23:00
FörfattareSvarDatum
Höman Sv: Höbärgning

 Utan kross på slåttermaskin så tycker jag inte att det torkar överhuvudtaget förrän man rört i det. Men med kross :. Slåtter dag 1 morgon , Vändning dag 2
Strängläggning dag 3 morgon, Pressning dag 3 eftermiddag. 
2008-05-17 10:02
Pelle Sv: Höbärgning

Själv strängas det alltid om även om det finns strängar från dagen innan. Men jag antar att ni får lyckat resultat på det sättet så det kan vara värt att testa. 
2008-05-17 11:13
Maja Sv: Höbärgning


Jag vänder direkt när det är nyslaget med valskross. Tycker det snabbar upp, men så tycker inte alla. Slänger man på en vändning till så kan man börja köra in snabbare än höman, men ok jag kör löshö...  
2008-05-19 23:40
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.