Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
PeterGrannsämja

Nu är det ju så att grannen anlade en ny väg i juni över våtmarken i min gräns och ströp med ett mindre rör vid gränsen så jag får översvämning på 2 Ha vid regnflöde. Har påpekat, men det blir nog ingen ändring. Vad göra? 
2008-01-04 21:53
FörfattareSvarDatum
Ljungman Jansson Sv: Grannsämja

Jag hade köpt mig en båt.
  
2008-01-04 23:04
Peter Sv: Grannsämja

Faktiskt kul, gratulerar!
Nu råkar jag äga en, men det hjäpte tyvärr inte. 
2008-01-05 03:51
Grannen Sv: Grannsämja

Prata med mig, ta med mig ut så tittar vi på det. Jag skulle inte gilla om du gjorde något som svämmade över mina marker. Bjud in mig på kaffe och bullar, hjälp varandra!
Väldigt få grannar gör saker med illvilja, men ibland blir inte allting som ma n tänkt, och då får man lösa det efteråt.

Jag har själv grannar som inte alltid är helt smidiga, men man får ta det. Genom att prata, inte gnälla och kräva, vara generös men inte naiv, då brukar det oftast lösa sig till slut.   
2008-01-05 11:59
Manne Sv: Grannsämja

Har tyvärr inte lika bra erfarenheter av goda grannar som du. Grannen vi har har då varit helt hopplös ända sedan vi köpte vårt ställe och vi har inte förstått varför för vi har varit precis som du föreslår generösa, pratat, bjudit på på det ena och  det andra. Som tack har vi fått rena trakasserier tillbaka. Anmälan för svartbygge, hinder på vägen, koskit på vägen(utkastat från skottkärra med viljes). Glåpord och dylikt. Vi har på senare tid fått svaret, grannen fick ej köpa vårt ställe då det v ar ute för försäljning på grund av att han hade behandlat förre ägaren illa. 

Svaret till Peter blir tyvärr att polisanmäla saken som egenmäktigt förfarande om han inte lyckas prata med grannen, för en del personer går det helt enkelt inte att pra ta med, dom gör aldrig något fel.  
2008-01-05 14:04
Ljungman Jansson Sv: Grannsämja

Funkar det inte att snacka med grannen som normalt folk?, då hade jag tagit ut en grävare och lagt in ett extra eller större rör helt på eget bevåg.
Precis som manne säger, så går inte -hissen ända upp- för en del människor.

Sedan undrar jag vad  tex kommunen har för befogenheter att gå in och fixa sådant här trassel?.
Att dämma upp 2 ha på annans mark låter ju inte riktigt lagligt.
  
2008-01-05 15:30
Skogsola Sv: Grannsämja

1. Säg till grannen att lägga grövre trumma.
2. Skogsvårdsstyrelsen. Fråga om det är gjort nåt "samråd" om vägen.
3. Länsstyrelsen. Fråga om det finns nån vattendom som ger dämmningsrätt. 
2008-01-06 09:23
rådmula Sv: Grannsämja

skogsola, berätta mer om samrådet med skogsvårdsstyrelsen. 
2008-01-07 10:02
Skogsola Sv: Grannsämja

SVS brukar vilja att man "samråder" om vägbyggen för att undvika sånt här. Det är en rätt obyråkratisk hantering och inte lagstadgat vad jag vet.
Men finns inget samråd gjort så är vägbyggaren i ett sämre läge. 
2008-01-08 07:31
Olsson Sv: Grannsämja

Det är egenmäktigt förfarande att strypa flödet på det viset. Får du bara en dom på det så gräver kronofogden bort vägen och debiterar honom för det. 
2008-01-08 10:00
Tacksam för svar Sv: Grannsämja

Kronofogden!?!, hur kommer dom in i bilden Olsson?.
Trode att det var kommunen som var ytterst ansvarig.
 
2008-01-08 16:18
Snusmula Sv: Grannsämja

Hörrö Peter,Fan eru inte karl nog å prata med karln ifråga.Du får väl ställa krav,om du kommer å på pekar å säjer att det här blev inte bra när arbetet är utfört,så inte fan kommer han å åtgärda problemet förän du trycker på rejält.Han har ju lagt ut  en massa Daler på detta objekt och inte fan vill han göra om din trumma om du inte har argument som duger,Det är som alltid, var med då tåget går,kom inte efteråt å gnäll om du har haft chansen å påverka slutresultatet,Lägg dit en slant själv om det  verkar som han är helt omedgörlig,blanda för faen inte in rättsväsendet för en så här skitsak,Det allmänna har nog med kostnader då det gäller ovesäntligheter.MVH The Bigg Snuff  
2008-01-08 18:52
Olsson Sv: Grannsämja

Oftast när en dom innebär att tex något jobb ska utföras är det fogden som ansvarar för det. Jag har ingen aning om varför. Jag hade en väg som var min helt och hållet men som en granne envisades med att stänga av hela tiden. Det var egenmäktigt förf arande om jag skulle flytta bråten som han lagt på min mark men när jag fått tingsrättsdom var det fogden som ringde ut en lastare och en lastbil och sen fick han pröjsa. Tror att han vägrade och de snodde honom på skatteåterbäringen.   
2008-01-12 00:11
Peter Sv: Grannsämja

Är nu inte mycket för att anmäla folk, trodde det skulle fungera med ett antal påpekanden.Det värsta var väl  att han fick tillåtelse att gräva ut på min sida på bäcken som rinner igenom hans, ville vara hygglig och sedan gör man så. Tycker det verka r planerat, fy fan.   
2008-01-13 18:58
Nisse Sv: Grannsämja

Har han fått gräva är det nog ingen bäck utan ett dike.Å då får han nog rensa även din sida.
Rensa rejält,gräv helst några nya diken,så får nog hans väg snart lite "naturliga" vattenöverfarter..

Alt. bygg en egen väg tvärs hans,dvs fyrvägskorsn ing, med rejäla vägdiken.

/Nisse  
2008-01-14 23:18
Karl Sv: Grannsämja

Broar och trummor 

Om det behövs en bro eller trumma under en väg för att avvattna uppströms belägen mark (intill 1,2 meters djup), så är väghållaren normalt skyldig att bekosta åtgärden genom vägen. Skyldigheten gäller åker- och ängsmark. Bestämm elsen är inte tillämplig på ägovägar. Om det finns äldre vattendom eller tillstånd till bron eller trumman, så gäller det tillståndet med de villkor som finns fastställda. Väghållarens kostnadsansvar är begränsat uppåt. Om det blir avsevärt dyrare at t bygga ny bro eller trumma än den skada som uppstår om åtgärden inte utförs, får väghållaren i stället betala ersättning för skadan. Väghållaren är underhållsskyldig i broläget. 

Bestämmelserna om väghållarens ansvar är också tillämpliga på banva llar för järnvägar. 

Källa www.dika.nu   
2008-03-12 13:53
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.