Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
johanmSnöröjningsutrustning

Vad ska man ha vad det gäller snöröjning till mindre grusvägar. Spetsplog eller en vanlig rät vinklad plog? Är snöslunga något att ha? Klarar man sig utan kedjor om man har snöslunga? Letar redskap i prisklass runt 5000. 
2007-10-14 14:14
FörfattareSvarDatum
jhååååan Sv: Snöröjningsutrustning

det är till att bli storentrepenör, hela 5000 spänn att investera, eller var det euro, dollar eller pesetas, hur som helst köp en sovsäck och dröm skönt 
2007-10-14 20:20
Egon Sv: Snöröjningsutrustning

Köp en rejäl lastbil med spetsplog gärna med sidovinge för att kunna bredda lite 
2007-10-14 20:53
johanm Sv: Snöröjningsutrustning

Bara ett blad kostar ju inte så mycket om man inte ska hydraulisk sväng på det å så. Lastbil är ju helt uteslutet har en fyrhjulsdriven traktor på 80hk samt en lastmaskin på 7.5ton så det måste vara något som man koppla till någon av dem. 
2007-10-14 21:43
lasse Sv: Snöröjningsutrustning

Går bra med ett enkelt blad har själv kört 4 mil grusväg med 240 blad å BM 35 i många år 
2007-10-15 06:21
Danne Sv: Snöröjningsutrustning

Köp en gammal spetsplog för några tusen.Det funkar kanonbra. 
2007-10-15 12:58
Kjelle Sv: Snöröjningsutrustning

Jag använder rakt plad 240 till frontlyften och snöslunga....
Pladet är bra på vanlig väg, och snöslungan använder jag inne på gårdar för att kunna sprida snön. Jag har kedjor för att komma fram lätt. Men inget av dom fick jag för 5.000 ;)

 
2007-10-15 18:55
Lainde Sv: Snöröjningsutrustning

Snöslunga bakom jordbrukaren, eller hydrauliskt snöblad till lastmaskinen, säger jag.
Spetsplog är kanonbra om man vill köra upp vägar som inte snöröjts på hela vintern (skogbilvägar tex).
Nackdelen är att det blir höga plogkarmar och man måste oft ast köra någon extrasväng för att "bredda ut" vägen.
  
2007-10-18 19:16
KnutK Sv: Snöröjningsutrustning

Vanligt diagonalblad skulle nog jag säga om du är tänkt att hålla efter vägen hela tiden, effektivt och bra så länge det inte är stort snödjup eller hårdpackad snö.
Snöslunga är fint till djup snö, den slungan jag hade funkade inte alls bra till små  mängder, utan kedjor är slunga en pina eftersom vikten på bakhjulen minskar så fort du släpper ner slungan på backen men med kedjor så är det finfint.  
2007-10-18 19:43
Egon Sv: Snöröjningsutrustning

Jag är jordbrukare och inte fan klarar jag att driva en snöslunga så vad menas Lainde? Kan det möjligen vara en vanlig jävla traktor som avses? om det är det är det något speciellt ni har emot detta gamla fina ryska låneord (ett av de få)i Skåne skäm s vi inte över detta ord (om detta avses).  
2007-10-20 19:01
Noge Sv: Snöröjningsutrustning

Ja du Egon, vissa gillar visst att ta sig en hutting på lördagkvällen. 
2007-10-20 20:13
OxåMetangasfö rgiftad Sv: Snöröjningsutrustning

Det märks att du är jordbrukare, Egon.  
2007-10-23 16:04
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.