Lantbruk
|
Skogsbruk
|
Övrigt
Sök i forumet:
Alla
Lantbruk
Skogsbruk
Övrigt
Hem
>
Lantbruk
Nytt ämne
Skriv svar
Författare
Fråga
Datum
Fredde
Problem med spill vid tröskning!
Tjenare!
Har problem med kraftigt spill när jag tröskar korn!! 2-3 kärnor per dm2 ungeför, vilket känns för mycket!
Har konstaterat att de kommer från skakarna, men frågan är va man gör åt de?
Har provat att höja,sänka körhastigheten...
Minska, ö ppna skoavståndet...
Samt öka minska varvet på cylindern...
Inget har gett nämnvärd förbättring eller försämring heller för den delen...
Är de nån som har nåt bra tips?
När vi har tröskat vete o havre har de knappt förekommit något spill alls!
2007-09-07 08:49
Författare
Svar
Datum
ja-bond77
Sv: Problem med spill vid tröskning!
Själv kör jag med SR 2045 med 10 fots bord. Inför årets skörd installerade jag LH 865 spillindikator. Detta gjorde en markant effektivisering av tröskningen när man vågade köra fortare än tidigare. Mina erfarenheter av spill är att det är i princip o möjligt att få nått egentligt spill över sållen, bara att se till att ha sållet tillräckligt öppet. Vad gäller skakarna så körde jag i en 4-tons korngröda 5-8 kmh med svagt spill. Jag hade indikatorn grovinställd i mellanlägena(spannmål) samt fininst ällningen i hytten i det känsligaste läget. Jag försökte hålla mig under det helgröna området på skakarmätaren(sållen hade jag inställt så att sållmätaren hade inte just nåt utslag). Med denna inställning syntes just inget större spill(från tröskverk et) bakom tröskan. Tomma kärnor hittar man ju förstås men de räknas ju inte...
När det gäller korn kör jag alltid med åtm två nötplåtar(körnarplåtar) i skon och som tidigare nämnts: ganska tät sko och ordentligt med varv på. Du skulle kanske undersö ka slagorna samt kontrollmäta skoavståndet genom de små kontrollhålen på sidan om tröskverket?
Själv har jag just börjat med havren och där kan jag inte köra lika fort men det beror tror jag främst på att det finns en del kvickrot, liggsäd samt at t grödan inte är helt urtorkad ännu visade det sig...
Meken
Se till att hemduken är nersläppt förfullt,annars kan kärnorna kastas från cylindern över skakarna till hacken........
Ingvar1
Hur bred är tröskan då? Med en 8-9 fots så är ju 2 kärnor under handflatan ca 2% och det brukar man ju godkänna, eller ser du senare på hösten att det verkligen blir gröna ränder efter dig? Har du kollat så det verkligen är över skakarna? Om kornen ä r rentröskade från spröt så är det ju rätt ovanligt att få spill där, troligare då över sållen. Generellt när det är korn så gäller ju full fart på cylindern och minsta skoavstånd, sen kan du ju öppna översållet en del så du får mer i returen om dom inte är riktigt rentröskade. Ibland går det ju bättre efter lite regn..( när det torkat förstås..)
2007-09-07 08:50
Fredde
Man får tacka för alla svar!
Har 12 fot, är en mf22, eller sampo 2045 om den är gul tror jag...
De är rena kärnor, inga hela ax eller spröt på dom!
Största undersållet i samt översållet nära fullt öppet!
Och har konstaterat att ingenting går öv er på sållen utan är just skakarna!!
Och vattenhalten har legat kring 13-14%
De märkliga som jag tycker är att de spiller inte ens märkbart varken vid vete eller havre...
Varför just korn?
mange
Hade en granne som prova en sån tröska,o konstatera samma som du att den spilde korn,han kom fram till att tröskan var för kort, dvs få skakningar istället är den bred men det räcker inte
mange
Glömde att det finns körnarplåtar att använda med
vad är det för tröska?
2007-09-07 08:51
mange
Har du mycket "piggar" i kornet hänger det sig i halmen o spiller då
Ha full rulle på varv + minsta slag sko avstånd. det går kanske att justera ytterligare med ställskruvarna till slagskon.
alt byt sort till nästa år
2007-09-07 08:51
fredde
Spill över skakarna beror vanligtvis på att halmen är fuktig så att kärnorna inte faller igenom, altenativt att skakarlådorna är täta.
2007-09-07 08:52
Osaka
Om det nu går över skakarna, stanna tröskan utan att köra den ren. Kolla om det otröskat längst ut på skakarna, isf kläm åt skon. Kanske har du slitna slagor kombinerat med att det är lite tidigt?
2007-09-07 08:52
hea
om det är gräs i grödan får man spill över skakarna.Det behövs bara lite för att göra halmen trög.
2015-08-03 23:58
Michel
lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com
2016-09-13 17:14
Erik
Har lite samma problem med spill,Har en Dronningborg 3000,Har kört Havre och vete och inget spill,Men med korn spiller det,Har ställt in efter alla konstens regler men får hela och rena kärnor på backen,Börjar att bli lite rådvill,Har någon något tip s vore jag tacksam.
2017-09-19 21:01
elijah roland
Ansök om ett snabbt och bekvämt lån för att betala av räkningar och att starta en ny finansiering dina projekt till en billigaste ränta på 2%. Kontakta oss idag via: elijahloanfirm@outlook.com med lånebelopp som behövs eftersom vårt lägsta lånbjudand e är 1 000,00 till valfri lånebelopp. Jag är certifierad, registrerad och legit långivare. Du kan kontakta mig idag om du är intresserad av att få det här lånet, kontakta mig för mer information om låneprocessen, behandla lånevillkoren och hur lånet överförs till dig. Jag behöver ditt brådskande svar om du är intresserad.
2018-01-04 13:11
oceanicfinance
Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet? behöver du ett lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller whats-app: +1(267)725-7570
2018-01-08 20:35
ANNE
Hej alla
Hur jag fick mitt önskade lånebelopp från ett pålitligt lånföretag (REMY.CREDIT111@GMAIL.COM)
jag heter anne en ensamstående mor till 2 barn är från TYSKLAND är här för att berätta för alla hur mr REMY FINK hjälper mig med e tt lån på 20000 EURO för att betala min skuld och starta ett nytt företag Gud välsigne REMY FINK låneföretaget får jag mitt lån inom de följande 12HOuRS utan dröjsmål emaill honom nu om du behöver några typer av lån (REMY.CREDIT111@GMAIL.COM)
Gud välsigne REMY FINK
2018-02-04 12:31
oceanicfinance
Detta är Oceanic-Finance Vi erbjuder lån till privatpersoner och företag runt om i världen, vi är registrerade och licensierade lånföretag, behöver du ett lån för att betala dina räkningar? behöver du ett lån för att starta verksamhet? behöver du ett lån för att köpa en lägenhet? Vi erbjuder alla typer av lån, om du är intresserad av att få ett lån av något slag. E-post: Oceanicfinance113@gmail.com eller whats-app: +1(267)725-7570
2018-02-28 05:42
DEBY FINANCING LOANS
I am a private money lender and Investor, Do you need a legit, honest, reputable and quick loan? I can help you with 100% guarantee loan, I am offering business and individual loan, More also we finance all kind of projects. Waiting to hear from y ou to enable us send you the loan application form or for more details contact
CONTACT LENDER COMPANY:
C.E.O. Deby Johnson.
debyfinancingloans@gmail.com
Whatsapp Number: +447459797459
Whatsapp Number: +918375004762
DEBY FINANCING LOANS COMPANY
2020-10-21 12:41
Rutz
Jag skulle vilja rekommendera er alla till en trovärdig och uppriktig privatlånegivare som godkände mitt lån till mig bara inom några timmar efter så många misslyckade försök att få ett lån, jag blev förvånad och glad att den privata lå ngivaren räddade mig och erbjöd mig ett lån med 2% ränta, kontakta henne nu om du behöver ett akut lån E-post:
christywalton355@gmail.com
2025-02-19 19:13
Patricia Kingsman
Jag heter Patricia Kingsman, vi är en ny legitim långivare från 2025 och vi gillar att hjälpa alla organ som behöver ekonomisk hjälp vi erbjuder från € 500 000,00 och € 5 000 000,00 och vi ger även ut lån i euro över det så om du behö ver hjälp skicka oss ett e-postmeddelande på:patriciakingsman so. kommer att vara med ditt lån inom de närmaste 8 timmarna är det en snabb överföring och är säker utan dröjsmål. Så maila:patriciakingsman.loans2016@gmail.com vid intresse
E-post:patriciakingsman.loans2016@gmail.com
2025-02-23 21:34
Patricia Kingsman
Hej herr och fru. Vi erbjuder ett finansieringserbjudande för alla dina projekt. Vi är ett franskt privat företag och en solid partner som täcker ditt företags eller dina personliga projekts finansieringsbehov. Vi erbjuder dig ett unikt finansie ringserbjudande och erbjuder dig ett brett urval av investerings- eller lånelösningar upp till tio miljoner euro (10 000 000 euro). Vi erbjuder lån till privatpersoner från * Bygga/köpa ett hus * Kreditåterbetalning * Billån * Svartlista * Fin ansiellt * Bolån * Investeringskredit * Skuldkonsolidering * Kreditram * Andra bolån * Privatlån Jag lade till dig, precis som alla andra, för att säga att vår institution erbjuder lån från 5 000 till 500 000 euro med en återbetalningsränta på 3 % av 3 år, upp till en ränta på 3 år. förhandlingsbart i alla länder i världen, om du är intresserad (eller som vänner och familj), vänligen kontakta detta e-postmeddelande. E-post: patriciakingsman.loans2016@gmail.com
2025-02-23 21:34
Anne Busck
Hej alla
Mitt namn är Anne Busck, jag är från Sverige och jag bor i Stockholm, jag har letat efter ett lån på nätet och allt jag får är bedragare men jag hittade detta låneföretag som heter Patricia Kingsman låneföretag och jag har set t människor online vittna om deras goda gärningar, så jag bestämde mig för att försöka om jag skulle bli lycklig igen, så jag ansökte om ett lån på 350 000,00 Euro och lånet lånade mig på 8 timmar. vara på mitt bankkonto så idag när jag jobbade såg jag att min bank skrev ett meddelande till mig att det finns några medel på 350 000,00 Euro på mitt konto och jag tackar Patricia Kingsman för att hon är äkta så om du behöver något onlinelån vänligen bli inte lurad som ja g ansöker från det här företaget eftersom hon är det enda riktiga företaget som ger lån online. Deras e-postadress är patriciakingsman.loans2016@gmail.com
2025-02-23 21:35
Gunnar Lundström
Jag heter Gunnar Lundström jag är från Sverige jag fick precis mitt lån från ett nytt legitimt låneföretag 2025 och namnet på företaget som hjälpte mig med mitt lån idag är Patricia Kingsman låneföretag de är det finaste låneföretage t jag någonsin stött på jag ansökte om ett lån från dem igår och det enda jag gjorde var att betala överföringsavgiften som de sa att jag skulle betala och omedelbart med 8 timmar betalade jag betalningen på hur mycket jag inte kan säga. m ig med men det är en stor summa pengar så alla om du behöver ett riktigt lån är detta rätt låneföretag att kontakta sin mailadress är patriciakingsman.loans2016@gmail.com
Lotta Sjöberg
God dag alla
Jag heter Lotta Sjöberg, jag är från Sverige och jag bor i Göteborg. Jag vill använda den här lilla tiden jag måste rita till internet att om du behöver ett riktigt och legitimt lån Patricia Kingsman är rätt företag att an söka från jag blev lurad av 2 företag jag ansökte om lån från och Patricia Kingsman var det tredje företaget jag ansökte från jag fick mitt lån från Patricia Kingsman på mindre än 8-timmar så att vem som helst behöver låna timmar. lå n utan att bli lurad ansök från Patricia Kingsman och var säker på att du kommer att bli nöjd med detta företag. Du kan endast kontakta detta företag via e-post, e-postadressen är patriciakingsman.loans2016@gmail.com. Hälsningar till alla so m läser detta meddelande över hela världen.
Eva Markström
Hej alla
Jag är Eva Markström och jag är från Uppsala Sverige jag letade efter ett onlinelån och jag var väldigt rädd jag har aldrig ansökt om ett lån förut och jag sökte väldigt bra och sökte efter ett riktigt företag där jag hitta de ett företag som heter Patricia Kingsman jag tittade och jag såg att vad folk sa om det här företaget var sant jag bestämde mig för att ansöka om ett lån från företaget och jag behövde ett lån på 150 000 euro för att starta ett föret ag och jag ansökte för att starta ett företag och hon berättade för mig att starta ett företag. försäkrade mig att om 8 timmar skulle jag vara med mitt lån sa jag okej och jag väntade om exakt 8 timmar jag får mitt lån från det här för etaget eftersom jag skriver detta nu har jag aldrig blivit lurad tidigare och det här företaget är fantastiskt jag har hört folk prata om bedrägerier men jag har aldrig blivit lurad tidigare och jag tackar Gud för det. Så alla om du behöver e tt riktigt lån är detta rätt företag att ansöka från de hjälper dig och den tid de berättar att du kommer att få ditt lån är det den exakta tidpunkten då du kommer att få ditt lån. Jag måste bara skriva detta meddelande till alla så a tt du inte kommer att ansöka om ett lån från fel företag om du behöver ett riktigt lån, kontakta detta företag så blir du nöjd. Deras e-postadress är patriciakingsman.loans2016@gmail.com.
2025-02-23 21:36
Peter Karlsson
Jag heter Peter Karlsson och kommer från Umeå Sverige. Jag vill använda min lilla tid till att skriva till internet till människor som behöver ett riktigt lån att om du behöver ett lån utan att bli lurad är Patricia Kingsman rätt företag a tt ansöka från jag är lärare i matematik och engelska och jag blev lurad två gånger av ett falskt företag som ropar på att bli långivare men jag oroar mig inte längre eftersom Patricia Kingsman redan har hjälpt mig med det här företaget så om du behöver ett leende Jag har också introducerat de flesta av mina vänner till det här företaget och bara 2 av mina vänner berättade för mig att de redan har fått lån där en av mina vänner fick ett lån på 35 000,00 Euro och den a ndra av min vän fick summan 1 500 000,00 Euro så alla som behöver ett onlinelån ansöker från detta företag och du kommer att vara glad utan tvekan om det och för att det här företaget verkligen kommer att behöva hjälp med ett lån. Om du behöver ett onlinelån, ansök från detta företag och kontakta dem via e-postadressen patriciakingsman.loans2016@gmail.com. Hälsningar till alla som läser mina meddelanden.
2025-02-23 21:36
SZABO SCILLA
RASK OG PÅLITELIG IKKE-BANKLÅN MED LAV RENTE
Hei alle sammen! Ser du etter en legitim utlåner som tilbyr lav rente og rask låneoverføring? Vi er her på det, siden vår utlånskapasitet varierer fra €2 000 til €8 000 000, med en rimelig ren te på 2 %, veldig enkle og problemfrie vilkår. Hvis du er interessert, vennligst legg igjen en melding på e-post: { SZABOSCILLA@GMAIL.COM } eller kontakt oss på WhatsApp @ +13474481891
2025-03-14 17:18
lopez
Kredit, mellan individer,
– Krediterbjudanden är skräddarsydda för varje behov. Begäran kan vara relaterad till:
privatlån till ditt hem
ett mobilt fordonslån
ett familjeprojekt eller en hälsorelaterad utgift
studier eller utbildning
E n resa eller en fritidsaktivitet
pengar
en konsolidering eller ett lån
Vi erbjuder olika typer beroende på ditt projekt.
Skicka ett mail: lopezfinanzas95@gmail.com
2025-03-24 11:05
lopez
Kredit, mellan individer,
– Krediterbjudanden är skräddarsydda för varje behov. Begäran kan vara relaterad till:
privatlån till ditt hem
ett mobilt fordonslån
ett familjeprojekt eller en hälsorelaterad utgift
studier eller utbildning
E n resa eller en fritidsaktivitet
pengar
en konsolidering eller ett lån
Vi erbjuder olika typer beroende på ditt projekt.
Skicka ett mail: lopezfinanzas95@gmail.com
2025-03-24 11:08
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:
(spamskydd)
Startsida
|
Avancerad sökning
|
Regler
|
Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.