Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
lelleskyldigheter o rättigheter lant- skogsbruksenhet

hej. har blivit påtvingad att deklarera min mark som lantbruksfastighet då arealen översteg 2 ha (44650 m2). undrar nu om jag har någon skyldighet att t.ex hålla efter åkermark, gallra i skogen o liknande. helt grön när det gäller lantbruk. tacksam f ör svar.  
2010-12-31 11:27
FörfattareSvarDatum
Egon Sv: skyldigheter o rättigheter lant- skogsbruksenhet

Grattis! det är inte alla som får denna förmån på så liten areal. Skattemyndigheten har inga krav på skötsel av marken 
2010-12-31 12:06
lelle Sv: skyldigheter o rättigheter lant- skogsbruksenhet

glömde situationstecken på "påtvingad". förstår ju att detta är bra för mig. är lite nyfiken på fördelar med detta. att jag kan göra avdrag på renovering av ekonomibyggnader o sånt vet jag men det bör väl kräva att det finns en inkomst på lantbruke t? har svårt o se hur jag ska lyckas med det på så små arealer. har ca 0.5 ha åker eller betesmark och 3 ha gles skog.  
2011-01-01 11:42
Egon Sv: skyldigheter o rättigheter lant- skogsbruksenhet

Självständighet, vinstsyfte och varaktighet är kraven som ställs för att man ska vara näringsidkare men när det gäller en jordbruksfastighet brukar man tillåta att denna ej ger vinst. Däremot om man börjar blanda in en hobby som hästar i verksamheten  så räcker numera inte vinstsyfte utan skattemyndigheten kräver i princip att det går med vinst  
2011-01-01 13:30
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.