Lantbruk | Skogsbruk | Övrigt
Sök i forumet:
FörfattareFrågaDatum
StinaTa bort Alsikeklöver från bete?

Jag har betesmark på ca 4 hektar till mina hästar där det växer mycket alsikeklöver. Då mina hästar blir dåliga av det vill jag få bort det. Hur gör jag på bästa sätt?
Även om jag får bort det hur ser jag till att inte få tillbaka det? Vilken miljö  trivs de inte i?
Innan det blev bete av marken växte det energiskog. Sedan såddes det vall helt utan inslag av klöver.Ändå kom det massor av alsikeklöver och det blir bara mer för varje år.

  
2016-04-09 08:01
FörfattareSvarDatum
John Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

En riktigt bra vallgröda som gödslas med mycket kväve tar död på klöver. Plöj upp  harva noggrant så ett vallutsäde med många sorter och hög utsädesmängd. Gödsla sedan rejält med kväve ca 80kg per ha. Hoppas du har fullblod så de tål rejält gödslat g räs.  
2016-04-09 10:09
Gårdsmästare Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Bli kompis med en bonde som har en växtskydsspruta. själv har jag en 24meter spruta. Medel finns det alltid.Till allting.Lätt att spruta bort klöver.Bor du i Skåne? 
2016-04-10 07:36
Stina Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Tack för svar.
Nej tyvärr. Jag bor i Västmanland. 
När på året det bäst att utföra detta jobb för bästa resultat? 
2016-04-10 08:38
kalle Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Lägg  kalkkväve19,8%N&50%cao(kalk)  ca 400-600 kg/ha så får du bra effekt,&positiv PH & baljväxterna dör , om du nu inte kan skörda de till Hö höens & beta annan vall,  
2016-04-10 10:18
John Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Du är ingen Gårdsmästare och du har uppenbarligen ingen som helst erfarenhet av växtskyddsarbete. 

Klöver är helt hopplöst att försöka spruta bort!! Det enda som fungerar är att gödsla med mycket kväve eftersom det missgynnar en baljväxt som klöve r. Den bästa ogräsbekämpningen är alltid en bra gröda och en välgödslad sådan.  
2016-04-10 13:24
Gårdsmästare Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Jo du John ,Lång erfarenhet har jag, mer än 50 år.Och sprututbildnig också. 
2016-04-11 07:01
John Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Konstigt att du inte har snappat upp något om vallodling under denna tid 
2016-04-11 07:52
Stina Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Ok. Gödsla och kalka låter det som. Då behöver jag inte spruta då? Vill helst undvika det om det går.
Jag behöver heller inte plöja upp och så om? Det gräs som finns i dag kommer att ta sig bättre efter gödsling eller behöver det slängas ut mer frö  på marken?
Gör man detta nu på våren eller hösten? Kanske inte spelar nån större roll?
Jag har flera hagar så jag kan ta några i taget.  
2016-04-11 11:41
John Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

Har du ett jämt och bra bestånd av blandade vallgräs idag så ska gräset konkurrera ut klövern med hjälp av höga kvävegivor. 

Är vallen dålig med ogräs och gräsarter som inte hör hemma där då är det dags att plöja upp och så nytt. Det går bra att f örnya vallen nu på våren ju tidigare desto bättre så att inte jorden torkar ut. Är det mest kvickrot och annat elände i vallen så ska du spruta Roundup före jordbearbetning och omsådd.  
2016-04-11 12:57
Michel Sv: Ta bort Alsikeklöver från bete?

lån erbjuda
erbjudande om utlåning pengar till någon person i behov av en summa pengar av 40.000 SEK till 7.000.000 SEK.
Kontakta mig om du är i nöd.
E-post: bernardmichel925@gmail.com 
2016-09-13 17:31
Skriv svar
Namn:
Meddelande:
Ange summan av 1+1:  (spamskydd)
Startsida | Avancerad sökning | Regler | Gå till lantbruksnet.se
Här kan du ställa frågor, om allt som har med lantbruk och skogsbruk att göra och få svar av andra läsare.
OBS! Endast ämnen som har anknytning till lantbruk och skogsbruk.